تننای شعر سپید

رونمایی این کتاب(انتشارات سروش)در فرهنگسرای نیاوران انجام شد

دليل نوشتن كتاب

خيال خام پلنگ من به سوي ماه جهيدن بود……. اين گويا سرنوشت بيشتر اهل هنر در  زمانه ماست كه با آرزوهاي بزرگ پا به ميدان مي گذارند و فتح قله هاي نام و نام آوري  را در سر مي پرورانند تا آنكه در پيچ و خم خواسته ها و مسئوليت ها و هوس ها و دلسوزي ها گرفتار مي شوند و دير مي شود و اگر خوش شانس باشند نشاني از عبور خود بر جاي مي گذارند و مي گذرند . زمانه ما چنين است . در ازدحامي از گسترش انديشه هاي علمي و هنري و جاذبه بي وقفه شهرت و ثروت….آغاز كرده ايم و اگرچه هيبت و عظمت دريا و طوفان را سنجيده ايم و حس كرده ايم باز بي آنكه خواسته ما چنين باشد به كار گشودن گره هاي مختلف كار پرداخته ايم و در هر كجا كه به مانعي بر خورده ايم آستين بالا زده ايم و به روال معهود تنها و بي هيچ يار و ياوري در كنار زدنش كوشيده ايم .

زماني كه جذبه تب آلود   موزیک مرا تسخير كرد بي خبر از هر كجا و هر مسير حساب شده و طراحي شده  ، بدنبالش كشيده شدم . در دوازده ،سيزده سالگي با ابزاري در حد هيچ و با تخته گردوئي و تكه هاي هيزم ، ويلني ساختم و چند سالي تنها براي دل خود با آن نواختم . كار بالا گرفت و نوازنده معروف شهر شدم و ادعا و آموزش و شهرت و حرفه اي شدن و مسئوليت پشت سر هم آمد . زماني كه موزیک را وتوانائي خود را  شناختم آرزويم اين بود كه نوازنده باشم . نوازنده باشم تا خالص و ناب ، تنها با نغمه هاي بي پيرايه يك ساز ، لحظه هاي درك و دريافت وحس وحال خود را جاري كنم .

*)در مقاله بعدی از مصاحبه استاد آذرسینا در ارتباط با استاد محمد رضا شجریان بخوانید)

حرف و صوت و گفت را برهم زنم    تا كه بي اين هر سه با تو دم زنم اما نشد و چنين ميداني فراهم نشد . آشفتگي حول و حوش موسيقي ، همت و مبارزه در عرصه هاي مختلف را طلب مي كرد و از سوئي هوسهاي سيري نا پذير خود نمائي را در سر راه قرار مي داد . ابتذال در نوازندگي خلاصه نميشد و تمام نمود هاي موسيقي را تحت تاثير قرار مي داد . آهنگسازي را ،  نقد و نقادي را ،  سخن گفتن و از موسيقي نوشتن را ، شناخت جايگاه موسيقي و موسيقيدان را .  فرصت هاي فراهم آمده آنچنان نبود كه تنها ساز خود را بزني و تمام حرفهايت را با ساز بگوئي . عوامل ديگري رهزني مي كرد و مسير ها را آشفته مي كرد و كاررا بي تاثير مي نمود .  موسيقي مقدمه و چهار مضراب و تصنيف بايد مي ساختيم بايد ساز ميزديم و همنوازي و تكنوازي مي كرديم ، شعر انتخاب مي كرديم و تلفيق و آواز و طراحي جواب آواز . بايد نوار منتشر مي كرديم از هفتخوان مجوز براي طرح و ضبط تا مجوز نهائي براي انتشار مي گذشتيم بايد با استوديو دارها و صدا بردارها و انتشاراتي ها دست و پنجه نرم ميكرديم . نوازنده ها را براي نواختن و نداشتن توقع مزد و پاداش ترغيب مي كرديم . طرح جلد و چاپ روي نوار و خوشنويسي و انتخاب و نوشتن متن وويرايش تمام نوشته ها ، همه و همه را بايد عهده دار مي شديم و با اينهمه بايد براي آمادگي دوستداران موسيقي در پذيرش چنين كارهائي هم فكر مي كرديم . بايد سخنراني ترتيب مي داديم ، مقاله مي نوشتيم . براي آنكه براي كارهايمان جذب مخاطب بكنيم بايد جايگاهي و وجهه اي دست و پا مي كرديم پس بايد در مصاحبه ها و در شورا ها و دانشگاه ها و كلاسها و… ظاهر مي شديم و خودي نشان مي داديم وگرنه رندان و ميدان داران حسود و بي هنر ، حركت ها و نشانه ها را در نطفه خاموش مي كردند . تلاش مي كرديم تا از موانع ساخته شده براي مهار هنر بگذريم  با اينهمه تازه متوجه مي شديم كه ريشه هاي ديگري از كار خراب است .

انتشار چليپا  با حال و هوائي كاملا متفاوت با تكنوازي هائي كه بود ، تشكيل گروه ها و انتشار گروه نوازي ها ، متد نويسي ها و كنسرت ها و سخنراني ها ، در اثر همين چاره جوئي ها بود  . تجربه ده ها سال نوازندگي و كارموسيقي عيب و ايراد كارمان را در بعد ديگري هم نشان مي داد و آن آشفتگي شديدي بود كه ، در  مباحث شناخت وزن ، در رابطه كلام با موسيقي ، و در مفاهيم تلفيق و شعر و آواز و مناسب خواني چندان توجهي به آن نشده بود .

(*جهت تهیه آلبوم سخن تازه اثر مهدی آذرسینا و شهرام ناظری مب توانید با آموزشگاه موسیقی چهارگاه تماس بگیرید)

بعد از ورود خط موسيقي به ايران موسيقيدان ها و نوازنده ها در گريز از اتهام ديمي بودن سازسان و موسيقيشان عموما به آموختن اصول و قواعد موسيقي وارد شده از غرب پرداختند . اين اتفاق با تمام امتياز هائي كه براي موسيقي ما داشت در جاهائي با ساده انگاري ها و خود باختگيها همراه شد و گاهي با تسليم محض شدن در مقابل واژه موسيقي علمي تلاش كرد تا تمام موسيقي اصيل ايران را با اصول تئوري موسيقي وارد شده تطبيق دهد . امروز موسيقيدان هاي صاحبنظر به اين تشخيص رسيده اند كه موسيقي ايراني اعم ازدستگاهي و مقامي ، مخزني سرشار از ريتم ها و وزن هاي بديع و فني و پردازش يافته است ، و اين موسيقي را نميشود در چند قالب مصنوعي ميزان ساده و تركيبي جاي داد . نوشتن موسيقي با اهميت است و براي گسترش جنبه هاي فني موسيقي و تصويري كردن حركتهاي سازها و ملودي ها و نيز در سرعت بخشيدن به فعاليت هاي موسيقائي و نيز در تجزيه و تحليل آثار موسيقي لازم و مفيد است ، اما بايد اين وسيله ثبت، و اين خط، با حفظ تمام اصول خود در اختيار ثبت موسيقي ايران قرار بگيرد و موسيقيدان ها لازم است اين تسلط و توانائي را داشته باشند كه نغمه نگاري ونت نويسي را در خدمت موسيقي خود قرار دهند نه اينكه موسيقي خود را با آن وفق دهند .

از اين قرار بود انگيزه فراهم آوردن اين اوراق .درك و دريافت من ونوشتن من چندان تناسبي با تاختن در اين ميدان فراخ را نداشت با اينحال نكته هائي بود كه سالها در فرصت هائي كه پيش مي آمد مطرح مي كردم  و لازم بود ثبت شود و راهيان ديگر را كور سوئي باشد در راه شناخت اين فن شريف .  

مقدمه و شروع کتاب

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *