متکی بر توان و اندوخته هایش

کیهان کلهر 56 ساله شد

متکی بر توان و اندوخته‌هایش

مهدی آذرسینا
 موسیقیدان و نوازنده کمانچه
امروز سوم آذرماه، زادروز کیهان کلهر است؛ آهنگساز و نوازنده برجسته کمانچه. هنرمندی ارزنده و بزرگ که توانست با سازش دنیای موسیقی را متحول کند و با کشیدن آرشه بر سیم‌های نازک این ساز، نواهای موسیقی اصیل ایران را به گوش دنیا برساند. البته نوازندگی او تنها به کمانچه خلاصه نمی‌شود و دستی هم بر نــــــواختن تنبور، سه تار و شاه کمان دارد.
کیهان کلهرهمچنان در هنر خود پر آوازه و پرتلاش و با وجود همکاری‌های بسیار با نوازندگان مطرح دنیا پایبند به موسیقی سرزمین خود است. چنانکه پس از هر جایزه بین المللی و افتخاری کــــه کسب می کند این مهم را بر زبان می آورد و از زادگاهش یاد می کند.

کیهان کلهرهنرمند نام آشنای موسیـــــــــــقی ایران است نوازنده‌ای چالاک و پرنفوذ.
او طی سال‌ها فعالیت توانست با تکیه برتوان واندوخته‌هایش آثار بسیار به اجرا بگذارد.همچنین کارهای خود را به خوبی مدیریت کند و شناخت درستی نسبت به برنامه‌های یک هنرمند داشته باشد. کیهان کلهر امروز به جایگاهی رسیده است که ازنگاه من جزو معروف‌ترین نوازندگان ایرانی است.
از دیدگاه من ذکرچند نکته مهم در مورد کیهان قابل بیان است نخست اینکه کیهان کلهر طی سال‌ها فعالیت درعرصه موسیقی توانست به دومرحله بسیارخوب دست یابد. مرحله نخست این است که او درمعرفی سازش به آن جایگاهی رسید که توانست نظریات وعقاید خود را مطرح کند و این آرزوی اهل هنر است. هدف والای یک هنرمند این است در هر زمینه ای که فعالیت دارد بتواند به مقام بالایی دست یابد و رفتار و کردارش خریدار داشته باشد و مردم برای شنیدن صحبت‌های او اشتیاق داشته باشند و از آن الگو بگیرند. به عنوان مثال کنسرت اخیر کیهان کلهر به دلایل سیاسی در ترکیه لغو شد و او با این حرکت عقیده‌اش را نسبت به مردم کرد زبان مطرح کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
نکته دیگر اینکه اغلب نوازنده‌ها درموسیقی ایران براین هدف و آرزویند تا با تکیه بر استعداد و قریحه خود در مسیر هنریشان به مقام نوازندگی برسند. آقای کلهربا توجه به سال‌ها تلاش درعرصه موسیقی و همکاری با معروف‌ترین خواننده‌های موسیقی ایران چون استادان محمدرضا شجریان و شهرام ناظری و برگزاری کنسرت‌های متعدد با این بزرگان می‌بینیم که تکیه ایشان بر همان چهار سیم کمانچه ظریف و نحیف خود است و با کشیدن آرشه، صدای آن را به گوش دنیا می‌رساند و این نکته مهمی است که نوازنده با تکیه بر توان و شخصیت خود و اجراهایش، مهمترین نقش را در معرفی هنرش داشته باشد بی‌آن‌که نیاز باشد در کنار کسی قرار گیرد حالا هرچقدر هم آن خواننده و یا نوازنده دیگر مهم باشد.
تولد آقای کیهان کلهر را تبریک می‌گویم و آرزو دارم، سال‌های سال بر صحنه هنر حضور داشته باشند و مطرح شوند وهمچنان فعالیت هایشان را ادامه بدهند و با کمانچه – این ساز توانای ایرانی – ذهن و دل و زبان نوازنده‌های ایران باشند.


‌ متن پیام مهدی آذرسینا از شماره7211روزنامه ایران به مناسبت تولد کیهان کلهر توسط آموزشگاه موسیقی چهارگاه مرزداران منتشر شد. استفاده از مطالب وبسایت با ذکر منبع و لینک مستقیم وبسایت چهارگاه مجاز است

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *